În Othello, spectacol al Teatrului pentru Tineret „Nodar Dumbadz” din Georgia, o montare centenară este readusă pe scenă pentru a ilustra un moment din istoria teatrului de păpuși georgian. Dedicat memoriei regizorului Kote Marjanishvili (la împlinirea a 150 de ani de la naștere) și a scenografului Petre Otskheli (respectiv, 115 ani), în 2020 teatrul relua unul dintre ultimele spectacole ale regizorului dispărut în 1933. Echipa regizorală formată din Dimitri Khvtisiashvili și Gia Margania realizează acest spectacol omagial sub forma unui joc al omului-păpușii-măștii, în care teatralitatea și oniricul potențează și dinamizează acțiunea textului shakespearian, adaptat de același Dimitri Khvtisiashvili.
În reprezentația din cadrul Festivalului Internațional Shakespeare Craiova 2024, actorul viu, masca și păpușa de mici dimensiuni pentru mânuirea la masă împart un univers al contrastelor. Spațiul modular realizat din scări, sub forma unui amfiteatru – în spiritul relației lumină-spațiu din teoriile scenografului și teoreticianului elvețian Adolphe Appia – creează un prim contrast ce accentuează materialitatea și greutatea păpușii angajate în acțiune. Păpușile realizate de Vakhtang Koridze urmăresc schițele originale ale lui Petre Otskheli, artist reper al modernismului georgian. Spațiul, aflat în evoluție prin repoziționarea celor trei module și transformarea insulei centrale în locații semnificative, este dominat de prezențele impunătoare ale mânuitorilor și actorilor mascați. Bufonul shakespearian, realizat prin intermediul măștii venețiene de carnaval și interpretat de Paikiridze Nikolozi, este personajul narator ce creează punți între tăieturile regizorale aplicate textului și explică constelația personajelor angajate în acțiune.
Relația păpușă-om creează cel de-al doilea contrast esențial. Omul devine, în montarea de la Tibilisi, partener de dialog prin dublarea personajelor-păpuşi, totodată și prin explorarea corporalităţii ca spaţiu de joc pe care păpușa pășește pentru traversarea fluidă a momentelor intrigii și accentuarea relaţiilor cheie. Dugladze Vano, în rolul lui Iago, construiește caracterul subversiv al personajului devenit sinonim cu tipul intrigantului, printr-o mânuire dinamică și activă a păpușii (obținută în stil Bunraku, cu câte trei păpușari la vedere ce accentuează, de asemenea, contrastul om-păpușă). De cealaltă parte, Othello al actorului Antelava Shalva urmărește linia clasică a eroului maur ce își ucide soția într-un puseu de gelozie fabricată printr-o mânuire controlată, limitată în mare parte la expresivitatea mâinilor. Al treilea personaj al conflictului principal al textului shakespearian, Desdemona, realizată prin mijloacele expresive ale lui Chanukvadze Tamar, este construită și caracterizată de fluiditatea redată prin materialitatea rochiei lungi. Vorbind despre păpuși ce primesc viață prin colaborarea a trei păpușari, aceste caracterizări ale personajelor se atribuie întregului ansamblu care acţionează unitar.
Othello cel georgian excelează tocmai prin caracterul său muzeal. Montarea nu încearcă să-și conteste originile sau scopul de a prezenta un moment esențial al istoriei teatrului, ci mizează pe observarea didactică a unor tehnici care, în teatrul de păpuși contemporan, au fost nuanțate și dezvoltate.
Cronică realizată de
OCTAVIAN SZALAD (Master Teatrologie – Management și Marketing cultural, anul II)
Othello de William Shakespeare
Adaptare: Dimitri Khvtisiashvili
Producător: Teatrul pentru Tineret „Nodar Dumbadze” Georgia
Regizor: Dimitri Khvtisiashvili și Gia Margania
Distribuție:
Antelava Shalva – Othello
Chanukvadze Tamar – Desdemona
Dugladze Vano – Iago
Goguadze Rati – Cassio
Paikiridze Nikolozi – Clown
Margania Gia
Melkadze Khatia
Rekviashvili Devi
Jikuridze Giorgi
Sadzalishvili Khatuna
Echipa de creație:
Decor/ Costume/ Lumini/ Muzica/ Coregrafie: Petre Otskheli
Păpuși realizate de Vakhtang Koridze
Spectacolul include muzică de Giuseppe Verdi