De regulă, înainte de a merge la un spectacol bazat pe piesa „Hamlet” a lui William Shakespeare ne-am elibera întreaga seară, așteptându-ne să dureze poate mai mult decât ne-am dori uneori. Astfel, mare ne poate fi mirarea când vedem pe scenă o reprezentație-rezumat, care să înșire toate elementele cheie ale operei și să dureze doar cincisprezece minute.
Deși Festivalul Internațional de la Craiova îi este în totalitate dedicat marelui dramaturg și adună din toate colțurile lumii montări ale scrierilor sale, celebrându-le, de multe ori uităm de cealaltă preocupare din lumea teatrală a lui Shakespeare, cea de actor. Spectacolul „Hamlet Double Bill”, însă, este o incursiune în timp, imaginarea unei reprezentări chiar la castelul Elsinore a poveștii prințului danez, în care autorul englez însuși joacă, printre altele, rolul principal.
Cu o scenă aproape goală, ajutați doar de câteva draperii-cortine ce au servit pentru schimbarea costumelor, actorii, care au îndeplinit și funcția de regizori și producători a spectacolului, întocmai ca pe vremea lui William Shakespeare, s-au folosit de un minim de recuzită și un maxim de carismă pentru a juca un „Hamlet” pe repede-înainte. Câștigătorii ShakeSphere Competition, Alberto Ierardi, Giorgio Vierda și Adrian Hughes au umor și se folosesc de toate mijloacele posibile pentru a capta atenția publicului, de la cântecele, la schimbări neașteptate de costum și până la a-i ruga să joace ei „Cursa de șoareci” pentru rege. În cincisprezece minute povestea prințului Hamlet a fost rezumată cu succes.
Totuși, așa cum sugerează și titlul spectacolului, reprezentația continuă și este dublată de o perspectivă diferită, a celor care se confruntă cel mai des cu moartea și pentru care acest subiect nu mai este unul sensibil, groparii. „The rest is silence”, așa cum este denumită sceneta, este imaginată drept o continuare a tragediei, odată ce Fortinbras devine regele Danemarcei, iar personajele originale, neaflându-și încă odihna, apar, precum Regele Hamlet în original, drept fantome, pentru a-și respune povestea. Deși intenția de a răspunde la întrebarea „Și acum ce?” pe care mulți și-au pus-o citind finalul lui Shakespeare este una originală, execuția acestui moment a fost una confuză: folosindu-se tot de replici ale piesei din scene diferite, de această dată gândite fără vreun fir cronologic, era dificil de înțeles contextul. De asemenea, trecerea de la un stil comic la unul mai sobru (deși presărat pe alocuri cu glumițe) a fost obositoare, iar spectacolul a părut să-și piardă din farmec în încercarea de a fi și serios.
„Hamlet Double Bill” este un spectacol de tipul „Shakespeare pe înțelesul tuturor”, un amestec de momente tragicomice, un colaj al celor mai reprezentative replici ale piesei de teatru. S-a aflat la limita dintre un stand-up show și un spectacol de teatru, iar cine nu a mai auzit vreodată de Hamlet probabil că nu ar trebui să rămână doar cu rezumatul realizat de La Ribalta Teatro. Însă, dacă se renunța la cea de-a doua parte a reprezentației, iar spațiul în care s-a jucat ar fi fost unul mai nonconformist, un parc de exemplu, cu siguranță ar fi reușit să facă publicul să plece acasă cu zâmbetul pe buze.
Cronică realizată de
ANDREEA BICHIR (Teatrologie, Jurnalism teatral- anul 1)
(https://www.shakespearefestival.online/eveniment/hamlet-double-bill-la-ribalta-teatro-italia/ )
Nume companie: La Ribalta Teatro & the English Theatre Company
Distribuție și echipa de creație:
Alberto Ierardi
Giorgio Vierda
Adrian Hughes