#UnatcFringe.3accente
Interviu Andreea Telehoi (Master – Studii de Teatru și Performance, anul I) – Studenţii Academiei East 15, London, Anul 3
Când Romeo se strecoară la o petrecere și o întâlnește pe frumoasa Julieta, lumea din jurul lor dispare. Dar apoi realitatea intervine; familiile lor sunt învrăjbite și dragostea lor este interzisă. Cu lumea împotriva lor, ei pun la cale un plan pentru a scăpa de viețile în care s-au născut. Dar destinul are alte idei. Spectacolul „Romeo şi Julieta” coordonat de Jum Rubin, a fost invitat din Marea Britanie în cadrul UNATC Fringe şi prezentat publicului craiovean la Teatrul de Vară din Parcul Romanescu.
Andreea Telehoi: De ce credeți că mai este relevantă această piesă în societatea contemporană?
Jum Rubin: Shakespeare scria în jurul anului 1600, iar noi ne aflăm în 2024. Au trecut 420 de ani și totuși temele sale sunt la fel de actuale ca și atunci. Pentru că este vorba despre lucruri fundamentale: iubire, ură… Iubirea dintre părinți și copii, iubirea dintre băieți și fete… Ele rămân mereu aceleași.
Paddy McMullan: Iubirea nu se demodează niciodată, dar nici ura, din păcate.
A.T.: Cine ar fi Romeo și Julieta astăzi? Puteți să vă identificați personajele în societate acum?
Ruby Leslie: Julieta este orice adolescentă de 13 ani, de oriunde.
Edward King Thompson: Iar Romeo este orice adolescent, până la ultimul detaliu.
Raphael Bijaoui: Aș spune că acum ceea ce îi diferențiază e mai relevant. Fie că e vorba despre etnicitate, care îi împiedică să fie împreună, sau despre religie sau orice, lucrurile astea sunt mai acute astăzi, aș zice.
A.T.: Prin ce se diferențiază montarea voastră de toate celelalte?
Jum Rubin: Inițial, noi am plasat acțiunea într-o societate distopică deoarece credem că povestea de iubire ar exista indiferent de orice. Ideea mea originală a pornit de la o curiozitate: cum ar fi lumea peste 50 sau 200 de ani de acum încolo. La început am vrut să ne plasăm într-o zonă de deșert, unde nu există plante, căci nu a mai rămas nimic în lume. De aceea am conceput astfel costumele. Pentru cei din familia Capulet am mizat pe un design metalic, iar pentru cei din familia Montague am optat pentru ținute din piele. Nu ne-a mai rămas nimic. Lumea a secat, dar ne-a rămas iubirea.
A.T.: Ați întâmpinat dificultăți la lucru?
Jum Rubin: Oh, multe! Foarte multe, da. Cred că pentru noi, cel mai dificil a fost să stăpânim limba, pentru că este scris în vers, este scris acum 400 de ani. Engleza nu este aceeași cu cea pe care o vorbim acum și cred că aceasta a fost cea mai dificilă parte. A trebuit să ne însușim limba, a trebuit să o înțelegem și cred că distribuția a făcut asta foarte bine. Nu cred că există vreun moment în care să ai impresia că nu știu despre ce vorbesc, chiar reușesc să dea sens textului.
A.T.: Dacă ar fi să alegeți o idee generală cu care v-ați dori să rămână publicul în urma spectacolului vostru, care ar fi aceea?
Ruby Leslie: Că iubirea dăinuie.
Edward King Thompson: Da, iubirea dăinuie. Oricât timp ar trece, oricât ar evolua tehnologia, oricât avem impresia că ne dezvoltăm, nu putem să ne desprindem de umanitatea noastră.
Cristina Ana Maria Isac: Eu mă gândesc la faptul că omul nu poate trece ușor de ranchiună. Jum a tăiat inițial finalul astfel încât familiile Capulet și Montague ajung să aibă un fel de mântuire și să se împace. Dar când Jum ne-a dat varianta tăiată, ne-a spus că ea nu crede că ei ar putea să cadă la pace cu adevărat, ea crede că ei se vor întoarce la vechea ură.
Beatriz Alcaim: Eu aș zice iubirea în locul urii.
Raphael Bijaoui: Aș spune pasiunea. Ei rămân pasionali până la final, chiar dacă înseamnă să moară pentru ea. Deci, pasiune, da.
Leah Zhelyazkova: Că trebuie să luptăm pentru ceea ce iubești și-ți dorești.
Christina Moonsam: Că iubirea este foarte dureroasă, dar și foarte puternică.
Paddy McMullan: Iubire, moarte, rock and roll.
Weronika Kaczmarska: Aș vrea ca publicul să ia acasă cu ei ideea că orice s-ar întâmpla, există un element de umanitate care rămâne înăuntrul nostru.
Niamh Marron: Această poveste este încă relevantă și va rămâne relevantă pentru mult timp.
Holly Marie Campbell: Iubirea și ura se vor întrepătrunde mereu.
Noa Zatta: Dintr-o perspectivă exterioară, cred că din felul în care este construit acest spectacol, personajele aduc foarte multă viață pe scenă într-o montare în care este moarte și devastare peste tot în jur. Acel contrast este la fel cu cel pe care îl regăsești între iubire și ură, pasiune și ranchiună. Și rezonez cu ceea ce spunea Cristina. Replica. „Cu toții sunt pedepsiți”, ultima replică din spectacol, aduce un ton diferit piesei comparativ cu restul variantelor de „Romeo și Julieta”.
Séan Argue: Luptă pentru dragoste, omule. Luptă pentru dragoste!
Interviu realizat de
ANDREEA TELEHOI (Master Teatrologie – Management și Marketing cultural, anul II)
avându-i ca invitați pe
JUM RUBIN, BEATRIZ ALCAIM, CHRISTINA MOONSAM, NIAMH MARRON, CRISTINA ANA MARIA ISAC, PADDY MCMULLAN, LEAH ZHELYAZKOVA, RUBY LESLIE, HOLLY MARIE CAMPBELL, EDWARD KING THOMPSON, WERONIKA KACZMARSKA, OLIVER ELLARD, RAPHAEL BIJAOUI, SÉAN ARGUE, NOA ZATTA (studenți la Academia East 15, Londra, Anul 3)
pentru spectacolul
ROMEO ȘI JULIETA
din cadrul UNATC Fringe
(https://www.shakespearefestival.online/eveniment/romeo-si-julieta-academia-east-15-uk-2/)